fredag den 29. oktober 2010

Umoderne efter 6 måneder???

Forleden læste jeg en artikel om Tina Lund (Ridepige som også har deltaget i Vild med dans). I artiklen der handler om, at hun holder loppemarked og bla. sælger ud af sit gamle tøj, siger hun, at hun kun går i tøj der er højst 6 måneder gammelt, da det er umoderne efter et halvt år.

Jeg har tænkt meget over det de sidste par dage, for jeg synes, at det er en skrækkelig holdning at have. Det kan da godt være at hun sælger tingene efter 6 måneder, men det er bare så langt fra min opfattelse af moderne og god stil. Måske er det mig der er helt galt på den? 

Jeg har masser af ældre ting i mit skab, ja ja vintage ting, men også ting som er 2, 3, 4 ja helt op til 10 år gamle og det kalder jeg ikke vintage. Men jeg synes heller ikke, at jeg er umoderne (Det kan da være at andre ikke deler min holdning). Jeg tager nogle af de tendenser, som tiltaler mig fra hver sæson og bruger i kombination med det jeg har i forvejen.

På mig virker det som noget værre fråds, at udskifte hele garderoben hver 6 måneden, bare fordi "moden dikterer det". Simpelthen spild af penge og ressourcer. Jeg forstår det virkelig ikke... God stil er for mig, at finde noget der virker for en selv, sæson efter sæson. Og ja med input fra tidens trends, men ikke en komplet makeover hver 6 måned.

Hvad er din mening til det?
Udskifter du også hele garderoben hver 6 måned?
Ville du gøre det hvis du havde pengene til det?

Vil meget gerne høre hvad I synes derude i modeblog land :)


...

6 kommentarer:

  1. Det var da en utrolig ressourcespildende (øh, findes det ord?) holdning at have - at tøj kun holder i 6 mdr. Det koster, både penge og for miljøet. Og NEJ, jeg udskifter selvsagt ikke garderoben hvert halve år. Har fx i skrivende stund jeans på, der er ca. 2 år gamle, et tørklæde af samme alder, støvlerne er fyldt 1 år, og både t-shirt og cardi er vel snart omkring 1/2 år gammelt. Så nej, jeg skifter ikke min garderobe ud hvert halve år - den er da købt til at holde meget længere...

    Frås! siger jeg bare!

    Mvh
    Mette

    SvarSlet
  2. Jeg vil give jer begge ret.
    Jeg skifter bestemt ikke hvert halve år, jeg gør også som dig, Pernille, jeg gemmer det fra hver sæson som jeg elsker, og det andet det ryger på et eller andet tidspunkt, men der går helt sikkert længere tid end et halvt år.

    Susan
    http://annasmorblogger.blogspot.com/

    SvarSlet
  3. Hmm... nu synes jeg i forvejen ikke, at hun er den skarpeste kniv i skuffen - og dette gør da ikke mit indtryk bedre :S
    Nej, jeg udskifter ikke hele min garderobe - hverken hvert halve eller hele år. I det hele taget køber jeg vist mere end jeg smider ud...haha. Jeg køber et par nye items, når jeg synes, at der er brug for det.
    Jeg er ret sikker på at alverdens penge ikke ville ændre min holdning :D

    SvarSlet
  4. Mette: hvis ressourcespildende ikke allerede er et ord, så laver vi det bare til et :) Og jeg er helt enig. Jeg blev nærmest rystet da jeg læste det. Jeg tænkte at jeg måske var helt forkert på den; at have en modeblog OG ikke ville skifte garderoben ud hvert halve år.

    Susan: Det er lige præcis sådan jeg har det. Er rigtig glad for, at jeg ikke er den eneste. På den måde som hun planlægger på, så er der altså ikke meget bæredygtighed over det. Og her mener jeg slet ikke at det er nødvendigt, at købe økologiske materialer (altså, det er nu rart), men bæredygtighed kan forståes på mange måder og genbrug er blandt andet en af det.

    Frk.B: Nu vil jeg mig helst ikke om folks personlighed, især når jeg ikke har noget pænt at sige :) Men ja jeg synes, det er en meget lad holdning at have, at alt er udskifteligt.
    Og jeg er 100% enig ift. at have mange flere penge, ville ikke ændre på hvor tit jeg skiftede garderoben.

    Tak fordi I ville dele jeres mening med mig, det er rigtig rart at høre hvad andre synes om sådan et emne :)

    SvarSlet
  5. Det værste var, at da hun var med i DRs "Kender du typen" viste det sig, at det er tøj, som hun får foræret af forskellige firmaer.

    Eksperterne og værten var vist ret overraskede over, at hun solgte det for "egen vinding" og ikke gav pengene til et eller andet velgørenhed.

    Hun selv blev temmelig flov, så måske går salgsprovenuet i dag til velgørenhed og så er det jo fint nok.

    Mvh

    Liselotte

    SvarSlet
  6. Liselotte, har ikke set programmet men, jaeh man kan jo håbe. Artiklen nævner det ikke, så tvivler dog på det.

    SvarSlet